Penrite Oil
Sinds 1992 is Imparts de distributeur van Penrite Oil uit Australië, voor de Benelux.
Penrite Oil heeft een heel uitgebreid assortiment oliën en vetten voor klassieke auto’s en motorfietsen.
Bekijk deze producten in onze webshop.
Als we kijken naar de ontwikkeling van motorolie dan zijn er vele eigenschappen verbetert.
De eerste is de viscositeit.
Vroeger was er “Light oil” en “Heavy oil”.
Light (dun) is SAE 30, en Heavy (dik) is SAE 50. Ook wel zomer en winter olie genoemd.
Later kwam de multigrade olie, bijvoorbeeld 20W/50.
Later krijgt de olie meer taken dan alleen smeren. Het moet de motor schoonhouden en de olie zelf moet ook langer meegaan. De olie draagt ook bij aan de koeling van de motor en moet dus bestand zijn tegen hoge temperaturen.
Alle onderdelen direct bestellen in onze zeer uitgebreide webshop.
De huidige moderne synthetische motorolie is een technisch hoogstandje maar niet per-se de beste keus voor uw klassieker.
Met de keuze van de juiste olie voor uw klassieker moet je rekening houden met de stand van techniek uit die periode waarin de motor is ontwikkeld en geproduceerd. De motor van een auto uit de jaren 50 gebruikte ook de olie uit die periode. Vooral de viscositeit is daarbij belangrijk.
Kies een voldoende dikke olie, minimaal 20W/50 bijvoorbeeld. Alles in de motor is daarop afgestemd. De oliepomp, en ook de afdichtingen weten niet beter.
Een synthetische 0W/30 is dan niet de juiste keus.
Behalve de viscositeit zijn er andere eigenschappen, die vooral bepaald worden door de chemische toevoegingen (dopes) in de olie. Enkele zijn zgn. detergenten (zeep), wrijvings-verminderaars, anti-oxidanten, anti-schuim, fosfor, zink etc.
In de motor van klassieker, vervuilt de olie veel sneller dan in de moderne motor.
Dit vuil moet goed gefilterd en afgevoerd worden.
Vandaar dat het verversingstermijn kort is. Maximaal 4000 km of 1 jaar.
Het verstandig om de oude olie te verwijderen, voor de stallings-periode.
Moderne olie zou veel langer mee kunnen, maar die vervuiling moet eruit!
Zonde dus om € 25,= per liter te betalen voor een product waarvan alle goed eigenschappen niet worden benut.
Een goede minerale multigrade olie is de beste keus voor de meeste oldtimers.
Begin van de 50-er jaren werden de reinigende dopes ingevoerd.
Als u motor nog nooit deze “gedoopte” olie heeft gebruikt, kan de overstap soms schadelijke gevolgen hebben. Het vuil dat dan allemaal ineens los komt, kan verstoppingen in het smeersysteem veroorzaken.
Penrite Oil levert ook “ongedoopte” mineralen, multigrade motorolie, voor die gevallen.
De diverse chemische toevoegingen verbeteren de eigenschappen van de olie zodat deze de motor beter beschermt. Een belangrijke dope is “zink”. De zink deeltjes hechten zich aan de oppervlakken van de bewegende metalen delen, en zo ontstaat er een beter bescherming tegen slijtage .
Ook als er even geen laagje olie aanwezig is.
In de huidige oliën voor moderne auto’s met katalysatoren is dit zink verwijdert omdat zink de leverduur van de katalysator erg nadelig beïnvloed.
Het is daarom erg belangrijk om bij de keuze van de juiste motor olie ook daar goed op te letten.
Penrite Oil levert diverse mineralen motoroliën, in diverse multigrade viscositeit.
Ook is er een inloop-olie en een Heritage olie voor de auto’s uit de eerste 25 jaar van de 20-ste eeuw.Ook dit zijn unieke, uitgekiende producten.
Olie voor versnellingsbakken en achterassen zijn minder complexe producten maar ook hier geldt dat er gemakkelijk een verkeerde olie gekozen kan worden.
Er zijn de single grade oliën (SAE 90, SAE140 en SAE250) en de hypoid, mutigrade oliën.
Deze laatste bevatten o.a. fosfor en zwavel om de oppervlakten van de gebogen tanden (hypoid) te beschermen. Deze chemicaliën tasten de gele metalen aan die veel gebruikt zijn in de oude versnellingsbakken en achterassen voor lagers en synchromesch ringen.
Deze GL5 oliën zijn te agressief , dus is het beter een GL3 of GL4 specificatie te kiezen.
Er zijn nog een aantal speciale oliën en vetten van Penrite Oil, die voor een klassieke auto of motorfiets heel erg toepasselijk zijn.
Bijvoorbeeld schokdemper olie, SU carburateur olie en semi-vloeibaar- vet voor stuurhuizen.
Natuurlijk wiellager vet , en grafiet vet voor het door-smeren van fussee’s en kogels.
Er bestaat eigenlijk geen slechte olie, maar u kunt wel een slechte keuze maken, voor uw geliefde klassieker.